dinsdag, oktober 25, 2005

Estetica van het toeval

Opnieuw uitkomen bij Calder en daardoor gedreven worden tot het herlezen of herbekijken van fragmenten uit zijn werk. Calders gepassioneerde interesse voor het circus ligt aan de basis van zijn gigantisch oeuvre. De schoonheid in absolute termen van het onvoltooide, het toeval, het spontane (onbekende), heeft Calder ontdekt in het circus. Het balancerende en subtiele evenwicht van de acrobaat komt vaak tot uiting in zijn latere Mobiles en Stabiles.
Het was niet toevallig dat in het circus Saltibanco te Antwerpen (1996) een groot schitterend mobiel te zien was.


Callum Innes : Vakkundig en toevalsgericht omgaan met olieverf. Innes is gefascineerd door de abstracte verschijningsvorm van de verf zelf, die steeds een ander effect teweegbrengt door de wisselwerking tussen drager en werkwijze.
(De onvoorspelbare chaos die terpentijn aanricht op een monochrome achtergrond, wegwassen waardoor een soort van geestelijke landschappen ontstaan).


Ook in mijn "eigen werk" is toeval steeds nadrukkelijker aanwezig, zelfs onmisbaar en in die zin actief deelnemend aan het uiteindelijke resultaat. Wat voor herhaling vatbaar haast onmogelijk maakt.
Gecultiveerd toeval, dan maar...


Geen opmerkingen: